Wednesday, March 10, 2010

Bangladesh oh Bangladesh.....

Aku sekarang di Chittagong, Bangladesh.... in fact dah sembilan bulan aku ulang alik ke bangladesh.. bukan bercuti.. tapi company hantar untuk monitor operation.. kali pertama aku ke bangladesh 21 may 2009... culture shock, hanya itu yang mampu aku katakan... xde sepatah ayat pun keluar dari mulut aku sepanjang perjalan dari airport ke hotel(kira-kira 30 minit perjalanan).. dalam hati aku cakap "no wonder org bangla datang ke malaysia xnak balik".. keadaan di sini boleh dikatakan x mampu diterima akal.. terutamanya bagi kita rakyat malaysia.. kotor, underdeveloped, poverty dan macam2 lagi.. sepanjang perjalanan aku tengok budak2 cari makanan dalam sampah, kereta lembu masih lagi digunakan(ops tapi bukan lembu yang tarik sebaliknya orang), peminta sedekah.. Aku rasa sangat bertuah aku dilahirkan di Malaysia.. semuanya ada... semuanya mudah... TAPI.. ramai yang x bersyukur.. KENAPA?

Satu yang aku respect orang-orang di Bangladesh ialah mereka ni Survivor... Di sini selalu dilanda bencana alam.. ribut taufan, banjir, dan macam2 lagi.. mungkin sebab dah biasa.. yelah.. apa-apapun kehidupan mesti diteruskan... dan x kira apapun yang terjadi mereka tetap meneruskan kehidupan macam biasa.. majoriti rakyat marhaen kat sini bekerja dengan gaji kurang dari RM5 sehari.. dan jangan x percaya cost of living di bangladesh lagi tinggi dari malaysia.. rumah flat 3 bilik di sini berharga lebih dari rm350,000 hehehe boleh beli rumah besar kat malaysia.. jurang antara orang kaya dan miskin disini terlalu besar... yang kaya terlalu kaya dan yang miskin terlalu miskin... golongan middle class x ramai... but they are proud to be bangladeshi..

KITA? menyedihkan.. hidup dalam keadaan selesa.. semuanya ada.. rumah murah.. klinik rm1.. pendidikan murah.. kita memiliki kelebihan dalam semua aspek... tapi ditahap manakah semangat patriotisma kita? berapa ramaikah rakyat malaysia yang bangga jadi rakyat malaysia? saya sedih bila melayari blog2 dan website2 kepunyaan pro-pembangkang.. malaysia digambarkan semacam NERAKA.. tiada apa yang baik... semuanya buruk... aku akui kerajaan malaysia bukanlah kerajaan terbaik.. not perfect, in fact no government in the world perfect.. there is loop hole every where... TAPI ADAKAH INI BERMAKSUD TIADA APA YANG DILAKUKAN OLEH KERAJAAN INI BAIK? tiada satupun?

Tidak salah untuk berpolitik... malah politik itu perlu.. Tapi perlukah berpolitik 24/7? tak bolehkah kita berpolitik 5 tahun sekali bila musim pilihan raya umum? tidakkah ahli-ahli parlimen baik kerajaan atau pembangkang ada tanggung jawab? anda dipilih untuk berbakti kepada rakyat.. stop all this nonsenses and do your job.. serve to peoples.. hentikanlah berbalah.. lakukan sesuatu yang bermanfaat untuk negara dan rakyat... and sambung semula berpolitik bila musim PRU datang kembali... give us (rakyat marhaen)room to breath..

Perkembangan internet dipergunakan sepenuhnya oleh pembangkang untuk terus menyebarkan dakyah2 songsang mengatakan kerajaan zalim dan etc.. Zalim? saya tertanya2.. kalau benarlah kerajaan malaysia terlalu zalim.. kenapa pembangkang2 masih lagi berleluasa bercakap, berceramah, dan macam2 lagi.. kenapa ANWAR cifut perlu dibicarakan? campak sajalah dia ke penjara.. kan kerajaan zalim? mereka melaung2kan freedom of speech dan hak asasi manusia.. but for me freedom is overrated.. human need to be control... sebab itu dalam semua ada hukum dan peraturan.. sebab manusia tak boleh dibiarkan terlalu bebas.. kebebasan ada hadnya.. dan saya melihat pembangkang semakin melampaui batas....

Hmm... ini sekadar luahan hati saya.. rakyat marhaen... See ya...

No comments:

Post a Comment